Vores værdier

Ligeværdighed

Alle er lige meget værd som mennesker. Den unge og pædagogen er ligeværdige samarbejdspartnere. Der lægges bla. vægt på at:

  • lytte og blive lyttet til
  • bestræbe sig på fordomsfrihed
  • acceptere forskellighed
  • kunne undskylde og indrømme fejltagelser
  • give og tage plads

Anerkendelse

Den unge er hovedpersonen i sit eget liv. Når mennesker bliver mødt med anerkendelse, skabes der mulighed for udvikling. Anerkendelse handler bl.a. om at:

  • se og søge at forstå den positive intention bag menneskers adfærd og valg
  • vi tager afsæt i det, der er, og bestræber os på at nære realistiske og respektfulde forventninger
  • se den unge som medansvarlig i samarbejdet om handleplaner
  • forstå at den unge bærer kimen til udvikling og at udvikling fremmes i ”det anerkendende rum”

Åbenhed

Vi søger at holde os åbne, fordomsfri og nysgerrige. Åbenhed handler om at:

  • støtte de unge i at være på opdagelse i forhold til hvad, de kan og hvem de er
  • fremme dialog på en fordomsfri måde, så der åbner sig muligheder

Troværdighed

Vi skal som voksne være til at stole på. Troværdighed indebærer at:

  • være tydelig og reflekterende i samarbejdet med de unge
  • være autentisk

Tilgængelighed

Vi bestræber os på at være tilgængelige for de unge. Tilgængelighed handler om at:

  • lytte til den anden og lytte til sig selv
  • være kontaktbar både verbalt og nonverbalt
  • sige ja og nej på autentisk vis
  • være nærværende